De tijd dat organisaties bij voorkeur in de zaterdagkrant adverteerden om een vacature bekend te maken is allang voorbij. Als er al in een landelijke krant of een tijdschrift wordt geadverteerd is het bijna altijd een advertentie in een klein formaat met een verwijzing naar een uitgebreidere wervingstekst op de website. Digitale netwerken worden steeds belangrijker. Vandaar de vraag: Hoe kun je slim gebruikmaken van social media voor het werven van nieuwe medewerkers? Werving versus corporate identity-building.
In de arbeidsmarkt-communicatiemix kun je sociale platformen op meerdere manieren gebruiken. De directe methode is personeel werven voor een concrete vacature. Denk bijvoorbeeld aan een bericht op Twitter met een korte omschrijving van de job en een link naar de vacaturetekst. Een meer strategische toepassing is het gebruik voor corporate identity-building. Steeds meer organisaties ontdekken daarnaast de kracht van blogs en videosites voor corporate identity-building. De Koninklijke Landmacht maakt hier bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van.
Diverse doelgroepen
Elk platform heeft zijn eigen kenmerken. Facebook is aantrekkelijk vanwege de informele setting en wordt veel privé gebruikt. Echt een ontmoetingsplek voor vrienden. Bedrijven weten Facebook trouwens steeds vaker en steeds beter te vinden. LinkedIn zich richt daarentegen meer op de zakelijke gebruiker. Interessant te weten dat de verhouding mannelijke en vrouwelijke gebruikers bij Facebook en LinkedIn ongeveer gelijk is. De bouwmarkt die op zoek is naar vakantiewerkers kan beter Facebook inzetten. Hetzelfde geldt voor het werven van nieuwe rekruten voor Defensie. Voor het werven van hoogopgeleid personeel voor een concrete vacature in de zakelijke dienstverlening kun je beter LinkedIn inzetten.
Bouw een aantrekkelijk netwerk op
Voor alle social media geldt dat het opbouwen van een netwerk erg belangrijk is. Daarbij geldt dat de kwaliteit belangrijker is dan de kwantiteit. Een netwerk dat bestaat uit vage kennissen of verre familie is niet interessant. Het meeste rendement haal je uit een zorgvuldig en doordacht opgebouwd netwerk. Dat maakt jouw netwerk aantrekkelijk! De meeste organisaties die op zoek zijn naar nieuw talent hebben dat inmiddels ontdekt. Als je nog geen ervaring hebt met de inzet van social media in arbeidsmarktcommunicatie zeg ik: gewoon doen. Ga aan de slag, maak accounts aan en ontdek de mogelijkheden van de diverse platforms. Laat je goed adviseren en bouw van lieverlee ervaring op.