Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media. Maar liefst 41 procent geeft aan het gebruik te intensiveren en 10 procent wil een start maken. De voorkeur gaat vooralsnog uit naar de traditionelere kanalen als Twitter en Facebook, waarmee velen binnen de organisatie al bekend zijn.
In veel gevallen ontbreekt een heldere aanpak. Een derde van de instellingen mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten goed zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om er echt werk van te maken.
Deze uitkomsten zijn te lezen in #gezondcommuniceren2014, een landelijk onderzoek naar de inzet van social media onder een brede selectie van zorg- en welzijnsinstellingen, uitgevoerd door Transmissie en Room8. De aanleiding voor het onderzoek is de ogenschijnlijk late omarming van social media in de zorgsector, terwijl er inmiddels voldoende succesverhalen zijn, zowel nationaal als internationaal.
- Facebook, Twitter en LinkedIn zijn de belangrijkste social mediakanalen; organisaties zijn terughoudend met nieuwe kanalen;
- veel zorgorganisaties zijn – met name door onwetendheid – voorzichtig en aftastend;
- bijna de helft van alle zorginstellingen heeft plannen om in 2014 jaar het gebruik van social media te intensiveren.
Social mediastrategie
Meer dan 60 procent heeft een strategie voor de inzet van social media, zo blijkt uit #gezondcommuniceren2014. Wel geeft 26 procent aan dat deze strategie voor verbetering vatbaar is. Bijna driekwart (72 procent) heeft gedragsrichtlijnen opgesteld voor medewerkers.
Social media worden met name gebruikt (44 procent) om eigen nieuws en informatie van de organisatie te verspreiden. Dit is het sterkst bij Facebook en Twitter. LinkedIn wordt vooral ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Een derde zet YouTube in om informatie over de eigen organisatie te delen. Contact met vrijwilligers (13 procent) en nieuwe klanten (14 procent) spelen op alle media slechts een kleine rol.
Knelpunten social media
Belangrijkste reden om social media op een wat lager pitje te houden zijn het beschikbare budget en te weinig tijd. Dit is mede toe te schrijven aan de geringe prioriteit die zorginstellingen toekennen aan communicatie en dus ook social media. Ook de scheiding tussen werk en privé wordt als knelpunt genoemd. Dat laatste is de reden dat meer dan de helft (53 procent) aangeeft persoonlijke social media-accounts niet in te zetten voor zakelijke doeleinden.
Johan van de Minkelis, communicatieadviseur en eigenaar van adviesbureau Transmissie: ‘Zorginstellingen zijn over het algemeen traditioneel in het gebruik van communicatiemiddelen, ze investeren wel, maar de durf ontbreekt. Ze gebruiken de bekende media en tasten voorzichtig de mogelijkheden af. Toch laten ze kansen liggen. Er zijn inmiddels voldoende voorbeelden van instellingen die zowel bekende social mediakanalen als opkomende media tot een sleutelelement van de communicatie hebben gemaakt en daarmee grote kansen benutten.’
Voordelen social media
Erik van de Nadort, directeur van communicatiebureau Room8: ‘Waar bedrijven in andere sectoren social media succesvol hebben omarmd, blijft de zorg nog wat achter. De voordelen zijn inmiddels wel uitgetekend: directer contact met je doelgroep, snellere dienstverlening en uitgebreidere communicatiemogelijkheden, maar zorginstellingen plukken er de vruchten nog niet van. Jammer, want juist nu wordt steeds beter inzichtelijk op welke media bepaalde doelgroepen zich bevinden. Daar kun je ook als zorg- of welzijnsinstelling heel gericht op inspelen.’