HKZ staat voor ‘Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector’. Stichting HKZ heeft een set normen samengesteld die met elkaar staan voor een gedegen organisatie-aanpak. Voor diverse zorgbranches heeft ze een eigen normenset ontwikkeld. HKZ is de Nederlandse zorgvertaling van de internationale ISO 9001-norm. Veel Nederlandse zorgorganisaties kiezen voor HKZ om hun kwaliteitsmanagementsysteem invulling te geven.
Waar moet je aan voldoen voor een HKZ-certificaat?
De HKZ-norm bevat richtlijnen voor de organisatie van de zorg. De norm bevat veel algemene branche-eisen, waaronder het opstellen en evalueren van een zorg-/behandelplan in overleg met de cliënt. Daarnaast bevat de HKZ-norm algemene organisatorische eisen, zoals beleidsdocumenten en procedurebeschrijvingen van de meest kritische processen.
Ook geeft de norm aan dat je moet voldoen aan relevante wettelijke richtlijnen. Denk bijvoorbeeld aan Arbowetgeving, voedselveiligheid, medische richtlijnen, enzovoorts. Deze richtlijnen zijn overigens niet allemaal letterlijk beschreven. Zó gemakkelijk wordt het je tenslotte ook weer niet gemaakt. Als je in aanmerking wil komen voor het HKZ-certificaat, moet je dus de nodige kennis van wet- en regelgeving in huis hebben.
Wat levert HKZ op voor mijn zorgorganisatie?
Wanneer je kwaliteitsmanagement effectief inzet, zal dit bijdragen aan
- kwaliteitsverbetering;
- doelgerichtheid;
- centraal stellen van de cliënt;
- transparantie;
- lerend vermogen van de organisatie.
Als je in kwaliteitsmanagement investeert, zal dit zeker zijn vruchten afwerpen. Hierbij spelen de termen ‘plan-do-check-act’ een centrale rol.
Plan-do-check-act
Een speerpunt van HKZ is het werken aan constante verbetering op alle terreinen. Hiervoor gebruik je de cirkel van Deming met de elementen plan, do, check, act: het formuleren van een aanpak (plan), deze uitvoeren (do), evalueren (check) en het toepassen van verbeteringen (act).
Het toepassen van deze cirkel op een zorg- of behandelplan draagt bij aan kwaliteit van de zorg op cliëntniveau. Door beleid en jaarplannen te formuleren, evalueren en herzien blijft de organisatie zich bewust van haar richting en doelen. En door acties te formuleren op grond van een medewerker- en cliënttevredenheidsonderzoek. levert zo’n onderzoek informatie én daadwerkelijke verbetering op.
Wat zijn de alternatieven?
Naast het overbekende HKZ en het recent ontwikkelde ‘ISO 9001 voor de Zorg’ kent de zorg diverse andere kwaliteitssystemen, waaronder PREZO (thuiszorg) en MIK-V (verpleeghuizen). Ook gebruik van de algemene ISO9001:2015 norm behoort tot de mogelijkheden. Omdat deze norm niet specifiek op de zorg is gericht, vraagt dit wel een vertaalslag van de organisatie. Elk van de genoemde normen is erop gericht een organisatie inzicht te geven in de bedrijfsvoering en kwaliteit van de zorg- en dienstverlening.
Meer informatie
Wil je meer weten over de invoering van een kwaliteitsmanagementsysteem? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op via 0183 – 682824 of vul het contactformulier in.