Ga naar de inhoud

Blogs

10 tips voor effectieve socialmediaberichten

Natuurlijk zit jouw organisatie allang op LinkedIn, Instagram en/of Facebook. Want zo bereik je in een klap een grote groep mensen, toch? Een leuke foto heb je met een klik geplaatst. Drie regels tekst erbij en je bent weer even in the picture. Hoe vaak wordt er niet zo gedacht? Was het maar zo simpel! Het is namelijk nog maar de vraag of je met een schot hagel mensen raakt. Schieten met scherp levert zoveel meer op. Hoe maak je berichten die mensen in het hart raken? En welke foto komt echt binnen? Tien tips voor effectieve socialmediaberichten.

1. Ken je doelgroep

Zorg dat je de doelgroep goed in het vizier hebt. Wat willen de mensen op wie jij je pijlen richt, horen en zien? Het is handig om een of meer fictieve personen te omschrijven in persona’s. Onderzoek daarna op welke kanalen zij zich het meest bevinden en richt je persoonlijk tot hen met je tekst en je beeld.

2. Maak een plan

De uitspraak ‘alle begin is moeilijk’ geldt niet voor social media. Integendeel. Een begin is snel gemaakt, maar volhouden is een stuk lastiger. Maak daarom een haalbaar plan. Op welk kanaal wil je wat wanneer delen? Dit leg je vast in een zogenaamde contentkalender.

3. Kies het juiste beeld

Besteed aandacht aan het plaatje. Dat beeld kan vele vormen aannemen. Instagram Reels, IGTV, collages, facebookvideo’s, YouTubefilmpjes, vlogs en, o ja, ook nog de ouderwetse foto. Inventariseer welk beeld er al in jouw organisatie aanwezig is en ga op zoek naar medewerkers die het leuk vinden om te vloggen. Beschikt jouw organisatie niet over de juiste beelden? Google dan even op `gratis stockfoto’s’ en er gaat een wereld van rechtenvrije foto’s voor je open.

4. Communiceer direct en eenvoudig

Gebruik je verbeeldingskracht. Ga zitten, doe alsof de persoon voor wie je schrijft recht voor je zit en zeg hardop wat je wilt vertellen. Recht uit je hart. Directe en eenvoudige taal raakt het meest.

5. Kies de juiste toon

Kies voor een informele toon. Aandacht trek je met het plaatje. Maar je komt pas echt in gesprek met het praatje. Daardoor ontstaat interactie met je klanten, donateurs of supporters. Je uitgangspunt is niet dat je op social media concurreert met een andere organisatie. Nee, je bent daar samen met vrienden die aandacht willen geven en krijgen. Op social media (het woord zegt het al) gaat het meer om de gezellige sfeer dan om de harde feiten.

6. Een actieve schrijfstijl werkt het best

Een actieve schrijfstijl raakt het meest. Bij het werkwoord ‘worden’ moeten alle alarmbellen afgaan in je hoofd. Check dan direct of je de zin ook anders kunt formuleren. Je tekst wordt (hier mag het wel ?) daar alleen maar scherper van en, groot voordeel, ook een stuk korter. Vermijd ook hulpwerkwoorden als kunnen, mogen en willen.

7. Trek de aandacht met je openingszin

Ben je tot hier gekomen met lezen? Dan was de eerste zin van deze blog dus goed. De eerste zin moet een aandachtstrekker zijn. Onderzoek ook zelf eens wat jouw aandacht trekt als je op social media aan het scrollen bent. Is dat informatie waar je iets aan hebt? Of hou je ervan om je mening te geven? Zo’n onderzoekje kan je op tal van ideeën brengen voor een ijzersterke eerste zin.

8. Maak je tekst zo aantrekkelijk mogelijk voor je lezers

Serveer een hapklare brok. Gebruik korte zinnen. ‘Breek’ langere stukken tekst door er emoticons in te plaatsen. Deel je tekst op in paragrafen. Zodat de lezer makkelijk door de tekst heen zapt. En natuurlijk knip ✂ je direct alle overbodige informatie uit je tekst. Een kernboodschap is vaak genoeg.

9. Stel jezelf een aantal vragen

Schrijf de berichten helemaal uit in je contentkalender. En lees ze voor je ze inplant nog eens door. Stel jezelf vervolgens een paar kritische vragen: Past dit bericht wel bij onze organisatie? Zou ik het zelf gaan lezen of zou ik snel verder scrollen? Is het wel direct genoeg? Misschien krijg je ineens een betere ingeving. Of ontdek je een spelfout. Pas als het helemaal raak is, plan je ’m in.

10. Wees jezelf!

Dit is natuurlijk altijd een goede tip ?, maar op social media helemaal. Met informatie die iedereen kan googlen maak je geen verbinding met je lezers. Maar wel als je persoonlijk durft te zijn. Als je zegt wat je van die informatie vindt of, liever nog, erbij voelt. Want achter het account dat je beheert, zit geen automatische piloot, maar een mens van vlees en bloed. En die willen we zien!

Jezelf zijn, dat is nog niet zo eenvoudig op een platform waar iedereen schreeuwt om aandacht. Bij Transmissie helpen we je graag op weg. Bijvoorbeeld met een workshopOf we helpen je een contentkalender in te vullen. We leren je graag kennen, zodat we ook zinvolle en persoonlijke content voor jouw organisatie kunnen maken

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op