Ga naar de inhoud

Blogs

Van nieuwkomer tot ervaren fondsenwerver

Nog nooit was er zoveel vraag naar fondsenwervers. Een zich terugtrekkende overheid, een meer vragende achterban en toenemende wet- en regelgeving zorgen ervoor dat goede doelenorganisaties meer inspanning moeten leveren om financieel gezond te worden of te blijven.

Tegelijkertijd is er een andere trend gaande: professionele fondsenwervers kiezen, net als andere professionals, steeds vaker voor een bestaan als zelfstandige. Een HBO-opleiding fondsenwerving bestaat niet, er is dus geen automatische uitstroom van jonge fondsenwervers op de markt. Er liggen dus twee grote uitdagingen: 1. Fondsenwerven terwijl zoveel goede doelen om dezelfde aandacht vechten bij fondsen en particulieren en er steeds meer inspanning geleverd moet worden om de begroting te behalen. En 2. Het aannemen van goed personeel dat als fondsenwerver aan de slag kan. Deze trends vragen om een gedegen fondsenwervingsstrategie waarbij de doelgroepen en hun behoeften centraal staan en daarnaast is het van belang om enthousiaste medewerkers tot professioneel fondsenwerver intern op te leiden.  

Meer kwaliteit, minder uitgaven

Transmissie is in gesprek gegaan met een aantal goede doelen. Om uitdaging 1 het hoofd te bieden ondersteunden we hen bij het opstellen van de meerjarenstrategie fondsenwerving en communicatie en de implementatie ervan.  En daarnaast gingen we als coach, trainer en opleider intern bij organisaties aan het werk om nieuwe medewerkers duurzaam op te leiden in het fondsenwervingsvak. Op deze manier borg je als organisatie kwaliteit en deskundigheid binnen de organisatie. Dat geeft aan beide kanten veel voldoening: wij houden ervan om onze kennis en expertise door te geven en te zien dat nieuwe medewerkers groeien in hun vak. De organisatie ziet dat medewerkers zich duurzaam ontwikkelen en dat de inkomsten groeien. Bovendien wordt er flink bespaard: deze organisaties hoeven geen externe fondsenwervers meer in te huren.  

Coaching on the job

Een van die goededoelenorganisaties was World Vision. Strategisch adviseur Margreeth Bronsema leidde daar binnen enkele maanden een nieuwe medewerker op. Ze gaf trainingen, workshops en gaf ‘coaching on the job’. Met succes: de nieuwe medewerker gaat enthousiast aan de slag in een voor haar nieuw vakgebied. Zelf zegt ze dit erover:  

‘Lonneke Kisman: ‘Ik vond de sessies met Margreeth superinteressant en leerzaam! Het hielp mij om gelijk de kern van fondsenwerving te pakken te hebben en dit zorgt voor een fijne start om vanuit de juiste richting aan de slag te gaan. Margreeth heeft veel kennis te delen en ze werkt op een prettige en interactieve manier en heeft goede praktijkvoorbeelden. Hierdoor gaat de theorie echt leven. Vooral de workshop over storytelling vond ik heel sterk, dit gaat me echt helpen in mijn baan!’

Breed leerprogramma

Transmissie heeft een gedegen opleidingsprogramma ontwikkeld voor aankomende fondsenwervers. Van datagedreven fondsenwerving tot storytelling en het ontwikkelen van doelgroepgerichte proposities: het programma is afwisselend en inspirerend.  

‘Margreeth Bronsema: ‘Het is ontzettend leuk om mensen op te leiden in het vak fondsenwerving. Gedragsbeïnvloeding is voor mij de basis van fondsenwerving. Om daar medewerkers in te trainen geeft veel voldoening.’ 

Fondsenwerving binnen jouw organisatie

De goededoelenbranche heeft goede en enthousiaste fondsenwervers nodig. Zodat organisaties toekomstbestendig worden en blijvende impact kunnen maken in de levens van mensen waarvoor ze elke dag het verschil maken. Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het opleiden van medewerkers in het fondsenwervingsvak? We praten er graag met je over door.   

Auteur
Margreeth Bronsema
Strateeg en adviseur

De stip op de horizon, dat is mijn vertrekpunt. Soms is die stip al duidelijk, maar vaker ga ik samen met management en teams toewerken om tot een duidelijk perspectief te komen. Vanuit jarenlange ervaring denk ik dan ook graag strategisch mee met opdrachtgevers.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op