Ga naar de inhoud

Blogs

5 tips voor personeelswerving in de zorg

Verzorgenden gezocht, verpleegkundigen tekort, GZ-psychologen nodig. Het personeelstekort in de zorg is bijna dagelijks in het nieuws. Met als gevolg dat de werkdruk onder het vaste personeel toeneemt. Wat betekent dit voor je arbeidsmarktcommunicatie? Hoe kom je als zorgorganisatie aan nieuwe mensen? Ik geef je graag vijf tips voor personeelswerving in de zorg.

1. Zorg dat ze jou leuker vinden dan de rest

Hoe zorg je ervoor dat mensen bij jou willen werken? Dat doe je door ‘employer branding’: het neerzetten van een sterk merk. Je bereikt dat door authentiek en onderscheidend te zijn. Door na te gaan wat jouw organisatie bijzonder maakt om voor te werken en dat eerlijke verhaal aan de buitenwereld te vertellen. Op basis van gesprekken met medewerkers kun je bepalen wat je kernwaarden zijn. Ben je altijd bezig met vernieuwing, heb je een fijne werksfeer of ben je de best betalende in de markt? Als je dit weet, kun je erover vertellen. Zo zorg je ervoor dat mensen jou leuker vinden dan de rest.

2. Zet je personeel in

Je eigen medewerkers zijn de spil in personeelswerving. Zij weten hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Met hun enthousiasme trek je anderen over de streep. Zet hun ervaringsverhalen op je website, laat hen blogs schrijven of filmpjes maken. Laat jezelf zien!

3. Ga netwerken

Via vacaturebanken maak je bekend dat je mensen zoekt. Maar het meest effectief bij het werven van kandidaten is netwerken. Maak een lijst met potentiële kandidaten. Betrek hierbij ook je medewerkers, want samen heb je een groot netwerk. Maak gebruik van Facebook en/of zoek actief op LinkedIn naar kandidaten die bij je passen. Benader hen met een persoonlijk mailtje. Denk ook aan het plaatsen en delen van berichten. Geef je personeel een training sociale media en laat hen actief deelnemen aan je campagne.

4. Combineer offline en online

Welke media het meest effectief zijn, verschilt per organisatie en type functie. De keuze is afhankelijk van de media die je doelgroep gebruikt. Welke sites bezoeken ze, welke vakbladen lezen ze? Dat zijn de kanalen waarop je zichtbaar wilt zijn. Een combinatie van offline en online werkt hierbij het best. Met dagbladen, vakbladen en banners krijg je een groot bereik. Daarmee vergroot je je bekendheid. Met advertenties op sociale media selecteer je juist heel specifiek de kandidaten die je zoekt.

5. Investeer in je personeel

Veel werk en weinig mensen betekent dat je personeel waarschijnlijk onder druk staat. Bovendien zullen ook zij benaderd worden door andere werkgevers. Investeer daarom in je personeel. Monitor het verloop, informeer naar hun ervaringen en werkomstandigheden en vraag hoe het beter kan. Werk daaraan. En investeer in hun ontwikkeling. Tevreden personeel is je mooiste visitekaartje.

Auteur
Ronald Borggreve
Adviseur digitale communicatie

Als adviseur digitale media fungeert Ronald als verbindende schakel tussen ICT, marketing en organisatie. Binnen Transmissie én voor opdrachtgevers. Thema’s en onderwerpen waar Ronald in excelleert: online marketing, customer journey, webdevelopment, SEO & SEA en social intranet.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op