Ga naar de inhoud

Blogs

Weet wat je meet! Hoe effectief is je campagne nou echt?

Wie zich een beetje verdiept in online marketing weet dat je aan de hand van allerlei statistieken en gegevens vrijwel exact het effect van je campagnes kunt bijhouden. Ook heb je binnen een paar klikken prachtige dashboards en rapportages tot je beschikking waarmee je binnen één oog opslag kunt zien of je campagnes succesvol zijn of niet. Een tool als Google Data Studio is superhandig om het bestuur of je leidinggevende inzicht te geven in de resultaten. Maar weet je zeker dat je je campagne op de juiste manier beoordeelt?

Focus op het uiteindelijke doel

Of een campagne wel of niet succesvol is wordt vaak bepaald aan de hand van het aantal ingevulde formulieren, de stijging van het aantal volgers op social media, nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief, het aantal extra webbezoekers en de pageviews. Al met al nuttige informatie, maar voordat je het weet verlies je het uiteindelijke doel uit het oog.

Meet bewust

Want wat heb je eraan als je weet dat je campagne zoveel mensen heeft bereikt en dat het aantal likes op Facebook is gestegen met wel 200 procent? In hoeverre heeft dit bijgedragen aan je echte doelen? Hoeveel mensen zijn er uiteindelijk klant geworden? En hoe verhoudt dit aantal zich ten opzichte van je andere inspanningen? Is het dan nog steeds succesvol? Dit soort informatie ontbreekt vaak in rapportages. Terwijl het hier uiteindelijk om draait.

Het succes hangt uiteraard hangt af van het doel dat je wilt bereiken. Een bewustwordingscampagne is iets anders dan een campagne gericht op het werven van donateurs. Maar meet bewust en staar je niet blind op alleen de ‘snelle’ resultaten, zoals het bereik, het aantal pageviews en de ingevulde contactformulieren. Bepaal het succes van je campagne aan de hand van de uiteindelijke doelen. Kijk naar de return of investment (ROI).

Klantreis

En verdiep je in de reis die de nieuwe contacten afleggen. Waarom is de een uiteindelijk wel klant geworden en de ander niet? In welke fase is iemand afgehaakt en waarom? Het monitoren van deze gegevens kan in het begin lastig zijn, maar het inzichtelijk maken van de klantreis is de moeite meer dan waard. Het helpt je om de werkelijke impact van je campagnes inzichtelijk te maken en beter in te spelen op wat je klanten precies willen.

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op