Ga naar de inhoud

Blogs

Werven bij vermogensfondsen is een kunst

Benieuwd naar de mogelijkheden van charitatieve en vermogensfondsen? Dan heb je vast weleens een blik geworpen in het Fondsenboek of rondgekeken op internet. In Nederland zijn duizenden fondsen die hun vermogen beschikbaar stellen voor projecten van non-profitorganisaties. Het gaat jaarlijks om grote bedragen. Ook jouw organisatie kan hier van profiteren voor het financieren van één of meer projecten.

Fondsen zijn er in allerlei soorten en maten. Vermogensfondsen en charitatieve fondsen investeren jaarlijks 2,4 tot 3,2 miljard euro in de Nederlandse maatschappij. Elk fonds heeft zijn eigen focus. Sommige fondsen steunen vooral lokale projecten, terwijl andere fondsen landelijk werken.

Heb je een goed idee? Of een bijzonder project? De kans is groot dat er een vermogensfonds is dat wil investeren in jouw stichting of vereniging.

De juiste tone of voice

Bij fondsen werven is het belangrijk de juiste tone of voice te vinden die goed aansluit bij het fonds dat je wil benaderen. Bedenk ook dat het werven van fondsen een intensieve en tijdrovende klus is, bijvoorbeeld voor het maken van een goede selectie van charitatieve en vermogensfondsen.

Succesvolle werving

Het succes van fondsenwerving is voor een groot deel afhankelijk van een goede voorbereiding. Dat geldt zeker bij het indienen van projectaanvragen bij vermogensfondsen. Bedenk dat met de terugtredende overheid de druk op fondsen toeneemt. Steeds meer organisaties weten de weg naar fondsen te vinden. Door een onderscheidend en uniek project in te dienen nemen de kansen op succesvolle werving toe. Zorg ervoor dat de jaarstukken op orde zijn en de ANBI-eisen worden nageleefd. Meer geschreven en ongeschreven regels die bijdragen aan een succesvolle werving bij vermogensfondsen lees in het blog ‘Hoe verleid ik een fonds tot een bijdrage?‘.

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op