Ga naar de inhoud

Klantverhalen

Personeelswervings­campagne voor De Hoop

Er is een schreeuwend tekort aan zorgpersoneel. Zorginstellingen wringen zich in allerlei bochten om aan genoeg en goed personeel te komen. Ze grossieren in wervingscampagnes en merken dat personeel soms onder hun neus wordt weggekaapt door een andere organisatie. Dat vraagt om een succesvolle campagne!

Veel vacatures

Ook bij De Hoop hebben (of hadden ?) ze veel vacatures, vooral voor specialistische functies zoals gz-psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en verslavingsartsen. ‘Help ons om hoogopgeleide zorgprofessionals met een christelijke identiteit te vinden,’ vroegen De Hoop aan Transmissie.  

Sterk merk

Transmissie draaide de vraag omWe begonnen niet met de vacatures, maar met het merk ‘De Hoop’.  Uitgangspunt voor de personeelswervingscampagne die we voor De Hoop maakten, was ‘employer branding’We focusten in de campagne op het neerzetten van een sterk merk door authentiek en onderscheidend te zijn. Want werkzoekers kunnen kiezen uit honderden vacatures, waarom zouden ze dan willen werken en blijven werken(!) bij jouw organisatie? 

Kernwaarden

Daarom gingen we op zoek naar een antwoord op de vraag: waarom willen mensen bij De Hoop werken? Transmissie interviewde personeelsleden, analyseerde cijfers van GGZ Nederland en maakte een quickscan van andere ggz-organisaties. Dit proces leverde trouwens een mooie bijvangst op voor De Hoop. Er kwam een goed gesprek op gang over de identiteit en waarde van dezbetekenisvolle instelling. Op basis van de uitkomst formuleerde Transmissie drie kernwaarden die belangrijk waren voor De HoopDeze drie kernwaarden werden de basis van de wervingscampagne 

  • Ruimte voor initiatief 
  • Verbinding van geloof en professie 
  • Betrokken en gedreven collega’s 

Kandidaatsreis

Vervolgens brachten we de kandidaatsreis in beeld, gebaseerd op de welbekende ‘customer journey’. Iedere werkzoekende zet verschillende stappen tot hij of zij bij je in dienst is. Bij de kandidaatsreis kruip je in de huid van de sollicitant en ga je na hoe deze het proces ervaart. Je volgt de kandidaat in de stappen vanaf het moment dat zijn blik op de vacaturetekst valt tot en met het moment van indiensttredingTransmissie heeft voor De Hoop de kandidaatsreis verkend en het mediagebruik van de doelgroep in kaart gebracht, zodat we de inzet van communicatie hierop konden afstemmen.  

Online en offline campagne

Advertenties in het Nederlands Dagblad, Reformatorisch Dagblad, Trouw en EO Visie zorgden voor een groot bereik bij de beoogde doelgroep: hoogopgeleide christelijke professionals. Met advertenties in vakbladen zoals Medisch Contact en GZ-psychologie richtten we ons op specifieke groepen zoals arts-assistenten en klinisch psychologen. Geanimeerde banners op websites van dag- en vakbladen, advertenties op LinkedIn, Facebook en Instagram, de inzet van Google Ads en een tot in detail uitgedachte campagne op social media resulteerden in een hoog aantal clicksDeze clicks leidden naar een speciale landingspagina op de website van De HoopAlle informatie op deze landingspagina was gericht op de kandidaten. En die strategie werkte: de ervaringsverhalen van medewerkers werden bijvoorbeeld opvallend vaak aangeklikt.  

Campagne met resultaat

In combinatie met de inzet van vacaturebanken leverde dit alles binnen twee maanden de eerste nieuwe werknemers op. Sterker nog, na een half jaar was ook het team artsen weer bijna volledig op sterkte. Een resultaat om trots op te zijn! 

Dit mooie resultaat smaakt natuurlijk naar meer. Heeft jouw  zorgorganisatie ook een personeelstekort en wil je in zee gaan met een partner die de zorgwereld op zijn duimpje kent? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.  

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op