Ga naar de inhoud

Blogs

Succes begint met een goed uitgewerkt fondsenwervingsplan

Succesvolle fondsenwerving staat of valt met een gedegen voorbereiding. Een helder fondsenwervingsplan is onmisbaar. Of het nu gaat om het werven van vermogensfondsen, subsidies of andere financieringsbronnen: benoem je activiteiten en doelstellingen in het wervingsplan.

Onderdelen fondsenwervingsplan

Wat komt er kijken bij het schrijven van een goed fondsenwervingsplan? De volgende onderdelen mogen in elk geval niet ontbreken:

  • Doelstellingen en doelgroep van de organisatie (of het project) – wat wil de organisatie of het project bereiken en voor wie is het bedoeld?
  • Doelstelling – welk bedrag moet er via fondsenwerving binnenkomen?
  • Doelgroep(en) fondsenwerving – vaak een andere doelgroep dan die waar het eigenlijke project zich op richt.
  • Begroting en dekkingsplan – wat is er nodig en via welke kanalen wil je dit realiseren?
  • Activiteiten en middelen – hoe wil je de doelgroep bereiken?
  • Planning – wanneer wil je welke actie uitvoeren?

Uitwerken project

Onze ervaring is dat een goede en heldere uitleg van het project een van de lastigste onderdelen van een fondsenwervingsplan is. Terwijl dat juist zo essentieel is. Waar vragen we eigenlijk geld voor? Waarin is het uniek en noodzakelijk? Wat gaat er mis als het plan niet doorgaat ofwel wat is de toegevoegde waarde? Maak dit zo helder mogelijk.

Wat gebeurt er met mijn tientje?

Ook het opstellen van een inzichtelijke begroting is belangrijk. Donateurs willen graag heel concreet weten wat zij met hun gift bijdragen. Wat gebeurt er met mijn 10 euro? Stel die vraag aan jezelf. Heb je een goed gevoel bij het weggeven van je tientje aan dit project? Maar ook grotere gevers (zoals bedrijven of vermogensfondsen) willen inzicht in de begroting. Vaak kiezen zij ervoor een deel van het project te financieren. Dan moet het dus wel duidelijk zijn wat ieder onderdeel kost. Werk dit onderdeel dus goed uit.

Dekkingsplan

Verder is het nodig in een dekkingsplan op een rij te zetten welke inkomsten je verwacht via welke kanalen. Je kan niet verwachten dat één donor het hele project financiert. Ook voor een organisatie is het beter om te werken aan een breed draagvlak met meerdere financiers. Dit maakt je minder kwetsbaar als een van de geldstromen wegvalt.

Benieuwd wat we voor jouw kunnen betekenen?

Als je tijd of kennis tekortkomt, kunnen wij de ontwikkeling van het plan overnemen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen zelf aan de slag te gaan. In dat geval is het handig als je kan terugvallen op een externe deskundige die als coach optreedt. Zoals een bedrijfseconoom die helpt bij de begroting en het dekkingsplan. Ook wint het projectplan aan kracht als je het concept in de diverse schrijfstadia met een van onze fondsenwervers tegen het licht houdt.

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op