Ga naar de inhoud

Blogs

Online je doelgroep bereiken, hoe doe je dat?

Het eerste contactmoment tussen een potentiële klant en een organisatie vindt vaak online plaats. Het is dus belangrijk dat je vindbaar bent op internet.Door de hoeveelheid concurrentie is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Met een website met alleen een verkooppraatje red je het in de meeste gevallen niet. De kunst is eruit te springen en werkelijk iets te betekenen voor je doelgroep. Dit doe je onder meer door content aan te bieden die voor je deze groep interessant is. Dus interessante informatie (in tekst of in beeld) die naadloos aansluit bij de behoeften van je doelgroep.

Breng je doelgroep in kaart

Om je doelgroep te bereiken moet je natuurlijk eerst weten wie je doelgroep is. Geef daarom antwoord op de vraag: ‘wie wil ik bereiken. Daarna is het zaak erachter te komen van welke kanalen jouw doelgroep gebruikmaakt. Zijn ze bijvoorbeeld actief op Twitter of zoeken ze juist naar video’s op YouTube. Als YouTube de ‘place to be’ is, ligt het veel meer voor de hand een video te maken in plaats van een artikel te schrijven. Houd hier dus rekening mee.

Focus op je doelgroep

De sleutel tot succes is weten wat er speelt. Waar heeft je doelgroep behoefte aan, welke vragen en problemen leven er. Realiseer je dat de meeste internetgebruikers op zoek zijn naar antwoorden op vragen en problemen en niet zozeer zoeken naar een bepaald product of dienst. Een voorbeeld. Stel je organisatie verkoopt racefietsen. Dan mag je aannemen dat je doelgroep geïnteresseerd is in wielrennen. In dit geval zou je dus een bericht kunnen schrijven met tips over hoe ze hun fietsprestaties kunnen verbeteren.

Waarom zou je dat doen? Zie het aanbieden van gratis informatie gerelateerd aan je dienst of product als een manier om een goede indruk achter te laten bij potentiële klanten. Zo wek je vertrouwen bij je doelgroep en zijn zij eerder geneigd tot aankoop van jouw product.

Kruip in de huid van je doelgroep

Om erachter te komen waar je doelgroep behoefte aan heeft, moet je je in je doelgroep verdiepen. Ga de dialoog aan, reageer op blogs, schrijf je in op nieuwsbrieven, abonneer je op blogs en wees vooral niet bang om vragen te stellen.

Vergeet ook niet de juiste tone of voice te gebruiken. Je doelgroep moet zich aangesproken voelen. En probeer erachter te komen welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om aan informatie te komen in een zoekmachine. Door je teksten hierop af te stemmen vergroot je de vindbaarheid van je content. Een zoekmachine heeft namelijk één kerntaak: de gebruiker voorzien van de meest relevante informatie. De kunst om hoog in de zoekresultaten te komen is er onder andere voor te zorgen dat jouw content het best aansluit bij de gebruikte zoekterm en ook door Google wordt gezien als kwalitatief hoogstaand.

Criteria om kwalitatief hoogstaande content te maken

Om aan het predicaat ‘content van hoogstaande kwaliteit’ te voldoen zijn de volgende criteria van belang:

  • Relevantie: Content moet aansluiten op de vraag van een bezoeker.
  • Duidelijk: Content moet kort en bondig antwoord geven op de vraag van een bezoeker.
  • Correct: Voorkom spel- of taalfouten en zorg ervoor dat je content geen onjuiste informatie bevat.
  • Uniek: Content mag niet gekopieerd zijn van andere websites, zelfs niet van je eigen website. Gebruik links, citeer of parafraseer uiteraard met bron. Ere wie ere toekomt.
  • Actueel: Content mag niet verouderd of achterhaald zijn. En wees geen spuit elf.

Auteur
Ronald Borggreve
Adviseur digitale communicatie

Als adviseur digitale media fungeert Ronald als verbindende schakel tussen ICT, marketing en organisatie. Binnen Transmissie én voor opdrachtgevers. Thema’s en onderwerpen waar Ronald in excelleert: online marketing, customer journey, webdevelopment, SEO & SEA en social intranet.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op