Ga naar de inhoud

Blogs

4 tips – zo timmer je een aansprekend magazine in elkaar!

Nederlanders zijn niet van die lezers. Niet meer. De magazinebranche zit in zwaar weer, oplages zijn de afgelopen vijftien jaar gehalveerd. Met één uitzondering: 2016.

In dat jaar ontdekten tijdschriften de special. En dat zorgde voor een opleving. Want dat is wat mensen willen: een mooi en toch inhoudelijk magazine voor op de salontafel. Waar je af en toe in bladert tijdens je koffiemomentje. Even ontspannen bij een mooi beeld of een boeiende tekst. Een magazine dat blijft. En vooral een aansprekend magazine waarin bevlogen en betrokken mensen hun verhaal vertellen. En liever nog: het verhaal van jouw organisatie. Daar leent zo’n magazine zich namelijk héél goed voor!

Een aansprekend magazine maken, dat is vakwerk! Het vraagt heel wat timmertalent. We delen graag onze beste tips met je!

1. Timmer een `plank’

De plank is de basis van je tijdschrift. Het is een compleet overzicht van alle pagina’s en de inhoud. Wij gebruiken daarvoor een spreadsheet. Achter elk paginanummer schrijf je welke rubriek(en) je hier vindt, hoeveel woorden de tekst mag hebben, wat de inhoud is, wie schrijft en wie wat fotografeert of bijpassende beelden zoekt. En natuurlijk noteer je ook de deadlines en status in je plank. Zonder plank ben je nergens.

2. Timmer van achter naar voren

Als je een magazine maakt, begin je met achteruitplannen. Eerst leg je de matdatum vast en vanaf die datum tel je terug. Verzendklaar maken, drukken, drukproefcorrectie, vormgeving… Voor iedere stap plan je met marge tijd in en leg je deadlines vast in je plank.

3. Timmer in de maat

Om ervoor te zorgen dat je lezer blijft bladeren, heeft je magazine ritme nodig. Een bladritme. Dat is de afwisseling tussen columns, persoonlijke verhalen, lezersrubrieken, beeldpagina’s, strooipagina’s, puzzels en beschouwende artikelen. In de plank kun je de rubrieken coderen met een kleur. Dan zie je in een oogopslag of er muziek zit in je blad.

4. Timmer aan de virtuele weg

Een blad staat nooit op zichzelf. Het is ingebed in een mix van communicatiemiddelen. Een interview, daar kun je meer aan overhouden dan een tekst of foto. Denk aan een video, een podcast of een pakkende instagramquote. Van de `darlings’ die moesten sneuvelen, kun je een prima vervolgverhaal maken voor op je website. Met een link onderaan het artikel trek je je lezers makkelijk naar je website. Gebruik je plank dus niet alleen voor het magazine, maar voeg een kolom toe voor je cross-mediale planning.

Wat heb je nodig voor een aansprekend magazine?

In deze tijd van ontlezing een blad maken. Je moet maar durven. Aan lef geen gebrek bij klanten als Profila Zorggroep, Dienstenbureau CGK en Belangenvereniging Sien. Bovendien hebben deze organisaties mooie verhalen te vertellen over kwetsbare mensen. Maar het ontbrak hen aan de nodige tijd en timmergereedschap. Daarom vroegen ze Transmissie om hun unieke verhaal in een aansprekend magazine te gieten.

Wat kan Transmissie voor jouw organisatie doen?

Wij maken bladformules, plannen, schrijven, zorgen voor beeld en bewaken deadlines. Wil jij ook dat jouw organisatiemagazine komt te prijken op de salontafels van donateurs, verwanten, vrijwilligers en natuurlijk medewerkers? Die op hun beurt het blad weer laten zien aan hun familie, collega’s, buren…. Schakel dan Transmissie in!

Extra handjes

Magazines maken, dat is een ambacht. Maar met een goede planning, veel creativiteit en een uitgebalanceerde plank kom je een heel eind. En mocht je, op welk gebied dan ook, een paar extra handjes nodig hebben dan weet je ons te vinden, toch?

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op