Ga naar de inhoud

Blogs

Hoe behoud je medewerkers in de zorg?

Collega's die uitvallen. Er alleen voor staan. Overwerken. Het rooster niet rond krijgen. Vooral in de verpleeghuis- en thuiszorg is het moeilijk om gekwalificeerd personeel te vinden én te behouden. Daardoor is de werkdruk hoog. Maar ook de kwaliteit komt onder druk te staan. Als je met hart en ziel voor de zorg gekozen hebt, wil je juist niet inleveren op aandacht voor mensen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je personeel niet alleen komt, maar ook blijft?

Investeer in opleiding en ontwikkeling

Een belangrijke redenen waarom je collega’s de zorg verlaten, is dat ze zich niet voldoende kunnen ontwikkelen. Te weinig groeimogelijkheden. De oplossing: investeer in opleiding en ontwikkeling. Zorg ervoor dat je collega’s uitgedaagd blijven en stimuleer ze om te groeien. Als het werk interessant en uitdagend is, verhoogt dit de motivatie én de betrokkenheid van je collega’s.

Besteed aandacht aan werksfeer

Ook werksfeer is een belangrijke reden voor personeel om te vertrekken. Werksfeer hangt nauw samen met werkdruk. Dus heb daar aandacht voor. Het is belangrijk om een wij-gevoel te creëren: waardeer je medewerkers en betrek ze bij beslissingen en veranderingen binnen de organisatie.

Maak flexibele werkschema’s

Het geldt zeker voor de zorg: met goede arbeidsvoorwaarden houd je mensen binnenboord. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn flexibele werktijden. Geef medewerkers inspraak bij het inroosteren en zorg voor flexibele werkschema’s. Als werk en privé beter met elkaar in balans komen, leidt dat tot meer werktevredenheid.

Organiseer fijne eerste weken

Zorg voor een introductieprogramma waarbij ervaren medewerkers nieuwe collega’s begeleiden en ondersteunen. Win-win: je stimuleert kennisoverdracht en persoonlijke groei van medewerkers én je creëert saamhorigheid binnen het team. Dat je bovendien regelmatig gesprekken inplant met je nieuwe collega, spreekt voor zich.

Deel beloningen uit

Het belonen van medewerkers voor hun inzet is allang niet meer voorbehouden aan commerciële organisaties. Zo’n beloning kan variëren van een bonus of extra vakantiedagen tot een cadeaubon of een toegangskaart voor een evenement. Bij een beloning hoort uiteraard een welgemeend dankwoord. Als je de prestaties van je medewerkers op waarde schat en erkent, vergroot dat de motivatie en zorgt het voor een positieve werkcultuur.

Zorg voor gezondheid

Je bent dag en nacht bezig met de gezondheid van anderen, maar hoe zit het met de gezondheid van je collega’s? Juist in een zorgorganisatie zouden welzijnsprogramma’s voor de eigen medewerker vanzelfsprekend moeten zijn. Denk aan een abonnement op de sportschool, timemanagementworkshops en of een workshop coping- en stresscoaching. Als je medewerkers mentaal en fysiek gezond zijn, kunnen ze ook beter omgaan met de uitdagingen van het werk.

Heb je hier vragen over? Heb je belangstelling voor een workshop coping met stress? Of wil je graag dat wij je ondersteunen bij het werven en behouden van personeel? Neem dan contact op. We helpen je graag verder.

Auteur
Ronald Borggreve
Adviseur digitale communicatie

Als adviseur digitale media fungeert Ronald als verbindende schakel tussen ICT, marketing en organisatie. Binnen Transmissie én voor opdrachtgevers. Thema’s en onderwerpen waar Ronald in excelleert: online marketing, customer journey, webdevelopment, SEO & SEA en social intranet.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op